2020 wat een jaar!

Dag iedereen, hier ben ik weer met een nieuwe blogpost! Deze keer zal ik samen met jullie mij wat verdiepen in de Twitter-wereld en spreek ik mij uit over de meest recente gebeurtenis van 2020.
Benieuwd? Check it out !

Liedje 

Laten we van start gaan met een zelfgeschreven lied door Jonathan Medart; erg origineel 😜
JONATAN MEDART | 2020 WAT EEN JAAR 🦠 - YouTubehttps://www.youtube.com/watch?v=raQzloMyDX8

Of je het nu een mooi liedje vond of niet, maakt niet uit. Hieronder gaan we straight to the point van deze post!

Twitterheisa 

Fichier:Twitter Bird.svg — Wikipédia

Ikzelf ben erg actief bezig op sociale media, waaronder ook Twitter. Waarschijnlijk wel een app die gekend is onder jullie; een app waar iedereen zijn gedachten met elkaar kan delen. 

Tijdens de lockdown was Twitter een BOM!!! Mijn tijdlijn werd overspoeld met tweets over het Coronavirus, mensen die klagen 'dat het wel genoeg geweest is', mensen die zich vervelen, agressief zijn of zelfs mensen die iemand verloren zijn door het Coronavirus.
Om er een beeld over te scheppen, heb ik voor jullie enkele relevante tweets op een rijtje gezet:










Zoals jullie zien, heb ik er een aantal tweets uitgepikt. Nu wil ik er graag een paar bespreken met jullie.

Ik heb in deze post tweets geplaatst die afkomstig zijn van Marc van Ranst, de bekende viroloog. Duidelijk is, dat hij Twitter vaak gebruikt als platform om zijn advies mee te delen met de mensen. Wanneer je op zijn Twitter-profiel gaat kijken, kan je ook zien dat hij vaak in discussie gaat met anderen in verband met het virus. Wanneer ik dan lees wat anderen tegen hem zeggen, vind ik het gewoon enorm belachelijk. HIJ is hier de viroloog, niemand anders. We mogen van geluk spreken dat hij onze manier van samen leven enorm goed heeft bijgestuurd, want zonder hem zou er denk ik nooit een einde aan dat Coronavirus zijn gekomen... ik volg hem ook op Twitter en lees altijd graag zijn tweets omdat hij ook een gevoel voor humor heeft! 😁

De laatste tweet die jullie onderaan kunnen zien, is afkomstig van Dries van Langenhove, oprichter van de extreemrechtse jongerenbeweging Schild & Vrienden...
Wat is de context van deze tweet? Wel, Dries is onlangs betrapt geweest op een barbecue met meer dan 11 vrienden, waarrond ook veel commotie is geweest op het Twitterplatform. Vandaar dat de vrouw, Fien, een tweet verstuurde naar hem waarbij ze hem een soort van 'uitdaagt' door te zeggen dat hij beter op een barbecue zou zitten.
Zijn antwoord hierop is enorm grof en kan niet door de beugel, al zeker niet wanneer je net als hem lid bent van een politieke partij (in zijn geval is dit Vlaams Belang). Hij scheldt haar uit en vernedert haar, terwijl hij eigenlijk zou reclame moeten maken voor zijn standpunten. Wel, voor mij is zijn standpunt duidelijk; hij vindt mensen die in zijn ogen 'dikker' zijn, enorm storend en hij komt hier ook openlijk voor uit?
Dan denk ik bij mezelf, hoe kunnen wij, als sociaal werkers er samen voor zorgen dat zo'n gedachtegangen zoveel mogelijk op de achtergrond blijven in onze maatschappij? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat iedereen zich gelijkwaardig voelt in onze samenleving? 

Vanuit deze laatste zin, wil ik graag verwijzen naar een recente gebeurtenis die ook ervoor gezorgd heeft dat 2020 opnieuw op zijn kop staat.


George Floyd

Vriendelijke reus' George Floyd, een profiel van de man die de ...
RTL nieuws (2020).

George Floyd werd vermoord door een politieagent doordat de agent zijn knie ongelooflijk hard in zijn nek duwde. George riep 'I can't breathe', en dat waren dan ook meteen zijn laatste woorden.

Er is hier zeker sprake van racisme... waarom doodt men een zwarte man waarvan men niet eens weet of hij slechte bedoelingen had? Waarom zou men, in diezelfde situatie, een blanke man hoogstwaarschijnlijk niet vermoord hebben? Al deze vragen komen in mij op.
Onze hedendaagse samenleving is 'fucked up'. Waarom gebeuren al deze dingen en waarom is racisme tot op de dag van vandaag nog steeds zo'n actueel onderwerp?

Wij, als sociaal werkers, moeten allen samen deze denkwijze zoveel mogelijk proberen te dempen. Daarom wil ik later graag werken in deze branche, ik wil zorgen voor gerechtigheid en gelijkheid tussen mensen en ervoor zorgen dat ieder zich een evenwaardig mens voelt. Niemand zou zich minderwaardig moeten voelen door zijn huidskleur, een mens is een mens en ik zou zo graag willen dat iedereen op deze manier dacht....

Graag bekijk ik met jullie een paar mooie quotes rond racisme en George Floyd, gewoon om even bij dit probleem stil te staan.
Duidelijk is dus zeker dat de context jou maakt als mens: 'no one is born racist'.
Ik zit nog steeds met heel veel vragen waarom er de dag van vandaag nog steeds zoveel sprake is van racisme...
16 Quotes About Anti Racism And Against Racial Discrimination
anti hate poster ideasGeorge Floyd's family describe heartbreak over his death - InsiderBritish stars unite to condemn the killing of George Floyd - Big ...No child is born a racist, the hate to "others" must be taught ...55 beste afbeeldingen van wijsheid - Wijsheid, Woorden en ...




















Reacties

Populaire posts van deze blog

The Black Death

De dief van Natascha's jeugd

Noord-Korea