De dief van Natascha's jeugd




The Legend Of Sleepy Hollow Hello GIF by filmeditor

Hallo iedereen! Hier ben ik weer terug met een interessante blog. Ik zal het namelijk hebben over Natascha Kampusch en de manier waarop zij een belangrijk deel van haar leven gestolen is geweest. Benieuwd wie zij is en welk verhaal er achter haar schuilt? Lees dan zo snel mogelijk verder want ik ben er zeker van dat ook JIJ onder de indruk zal zijn. 

Wie is Natascha Kampusch? 

Na 8 jaar duikt Natascha ineens op - NRC
Bron: Rooms, 2018. 

Natascha Kampusch is geboren in Wenen in 1988. Op 10-jarige leeftijd werd ze ontvoerd en uiteindelijk 8 jaar lang gevangengehouden door Wolfgang Priklopil (ANP, 2006).

Haar verhaal

Ontvoerder Natascha Kampusch maakte filmpjes van zijn slachtoffer ...
Bron: ANP, 2016. 

Op een dag, toen Natascha onderweg was naar school, werd ze een wit bestelbusje in getrokken. Voor haar zou dit dus het begin van de hel betekenen, want uiteindelijk werd ze 8 jaar lang behandeld als een seksslavin, werd ze geslagen, uitgehongerd en bovendien gevangengehouden in een soort kerker onder de garage van Wolfgang Priklopil. 

In het begin leefde ze in het donker, waardoor het tijdsbesef na een tijdje verdween. Het enige wat ze kon doen was slapen en piekeren. Na een tijdje kreeg ze wel een lampje en kon ze vanaf toen schoolboeken lezen en wat schrijven, want ze had wel nog haar boekentas bij zich. 
Enkele jaren gingen voorbij en beetje per beetje liet Wolfgang haar toe in zijn leven. Ze mocht af en toe naar de bovenverdieping gaan, om het huis te poetsen of om te koken voor hem. 'S nachts moest ze soms bij hem in bed slapen waardoor hij telkens de kans nam om haar te verkrachten enzovoort. Een echte marteling moet dat voor haar geweest zijn. 
8 jaar later, moest Natascha de auto van haar ontvoerder stofzuigen. Natuurlijk hield hij haar nauwlettend in het oog. Tot op een gegeven moment zijn telefoon rinkelde en hij gestoord werd door het geluid van de stofzuiger, hij ging dus even naar binnen. 
Natascha greep haar kans en vluchtte weg, ze bleef gewoon lopen tot ze op een gegeven moment een vrouw tegenkwam die aan het werk was in haar tuinhuis. De (intussen) jonge vrouw Natascha riep haar om hulp. Dit betekende dan ook Natascha's bevrijding! 
Wat gebeurde er dan met haar ontvoerder Wolfgang? Wel, vlak nadat hij ontdekte dat Natascha ontsnapt was, pleegde hij zelfmoord: hij gooide zichzelf onder de trein. 
Deze informatie heb ik zelf verwoord door gebruik te maken van de film 3096 Tage. Dit is dus mijn bron. 

Vanwaar dit onderwerp? 

After almost a decade In captivity, kidnapped child escapes ...
bron: (Assaf Bitton, 2017) 

Ten eerste heb ik dit onderwerp gekozen omdat ik het een zeer interessante gebeurtenis vind. Het heeft me wakkergeschud en me doen nadenken over het leven: hoe snel dingen kunnen gebeuren en hoe dankbaar ik wel mag zijn dat ik gezond ben en gelukkig leef. 
Ten tweede ontdekte ik, terwijl ik alle info aan het verwerken was, dat er gelijkenissen zijn met de manier waarop wij nu momenteel leven: 

  • Natascha werd 8 jaar (!) lang gevangengehouden in een kleine ruimte. Wolfgang, haar ontvoerder, heeft haar jeugd gestolen. Ze kon geen kanten uit dus moest ze zich maar proberen bezig te houden met wat ze kon en moest ze zichzelf opvoeden tot een jonge vrouw. Bovendien werd ze kwaad aangedaan en mishandeld. Iets wat haar levenslang zal bijblijven. Wij, en de rest van de wereld, zitten nu ongeveer een kleine 2 maanden in quarantaine. Dat kan je natuurlijk niet vergelijken met 8 jaar, maar toch voelt het alsof wij al zo lang een deel van ons leven kwijt zijn. Ook moeten wij onze manier van leven aanpassen. Wij worden niet mishandeld, maar toch voelt het alsof wij kwaad worden aangedaan. Mensen zijn geïrriteerd, worden boos en voelen zich klein. Onze boosdoener is hier Covid-19!
  • Natascha werd een groot deel van haar jeugd afgenomen door haar ontvoerder, maar liefst 8 jaar. Ze heeft zichzelf een soort van moeten opvoeden tot een jonge dame. Kunnen wij eigenlijk zeggen dat wij een deel van ons leven kwijt zijn? Voor mij voelt het wel zo maar in principe hebben we 'maar' 2 maanden 'verloren'. Echt verloren kunnen we het eigenlijk niet noemen want door onszelf af te zonderen hebben we ons eigen leven en dat van vele anderen kunnen redden. Wij zullen ons deze pandemie ook levenslang herinneren, net zoals Natascha haar ervaring zal blijven herinneren. 

Waarop heb ik me gebaseerd? 

10 maanden cel om illegaal Kampusch-onderzoek | De Morgen
bron: Belga, 2014. 

Ik bekeek de film '3096 Tage', die te vinden is op Netflix: https://www.youtube.com/watch?v=qjiXOISJMkE (trailer) en ik was niet meer weg te slaan van het scherm. Het is de verfilming van de helse periode die Natascha heeft meegemaakt. Alles is er tot in detail te zien en het is precies levensecht. Na het bekijken van deze film wilde ik nòg meer informatie over haar vinden. Ik bezocht Wikipedia, krantenartikels en ik bekeek fragmenten uit haar boek: 10 jaar vrijheid. 
Zo ben ik veel wijzer geworden over dit onderwerp en is deze (misschien) minder populaire ontvoeringszaak toch weer een beetje duidelijker geworden voor jullie.
Hopelijk is het ook wat duidelijk waarom ik dit onderwerp heb gekozen.


Tot snel!
Anaïs 


Bronvermelding: 

ANP (2016). Ontvoerder Natascha Kampusch maakte filmpjes van zijn slachtoffer [Foto].
Geraadpleegd via:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ontvoerder-natascha-kampusch-maakte-filmpjes-van-zijn-slachtoffer~ab1bc2ee/

ANP (2006). Ontvoerd Oostenrijks meisje na acht jaar vrij.
Geraadpleegd via:
https://www.nu.nl/algemeen/809209/ontvoerd-oostenrijks-meisje-na-acht-jaar-vrij.html

Assaf Bitton (2017). After almost a decade In captivity, kidnapped child escapes [Foto] . Geraadpleegd via:
https://www.worldation.com/stories/kidnapped-10-year-old-escapes-capture-almost-decade-captivity/

Belga (2014). 10 maanden cel om illegaal Kampusch-onderzoek [Foto]. 
Geraadpleegd via: https://www.demorgen.be/nieuws/10-maanden-cel-om-illegaal-kampusch-onderzoek~b0d9746f/

Rooms (2018). 20 jaar geleden werd Natascha Kampusch ontvoerd [Foto].
Geraadpleegd via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/01/20-jaar-geleden-werd-natascha-kampusch-ontvoerd/




Reacties

  1. Dag Anaïs, ik vind dit een interessante blog! Het is een vrede wereld en het is heel erg wat er wel niet allemaal kan gebeuren. Ik word hier zelf ook soms wat beangstigend van. Groetjes Helen x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waw! Toen ik deze blog begon te lezen was ik niet van mijn scherm te slaan. Wat een erg verhaal! Ik zal zeker de film op netflix ook eens bekijken. Heel angstaanjagend wat er allemaal kan gebeuren net als de ontvoering van Maddie Mccann. Griezelig!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

The Black Death

Noord-Korea