Чернобыльская катастрофа

Hey iedereen. Klaar om mijn nieuwe post te lezen? Dan help ik je even vooruit met de titel. Kopieer en plak deze titel even in de zoekbalk en dan begrijp je waarover ik zal schrijven. ;-)
Benieuwd wat dit thema te maken heeft met de coronacrisis? Lees dan snel verder!

26 april 1986 

The Chernobyl Disaster: 25 Years Ago - The Atlantic
GMA (2011).


Deze datum is de historische datum waarop de ramp van Chernobyl heeft plaatsgevonden. Chernobyl is een stad in Oekraïne die ligt aan de rivier Pripjat. De kleine stad werd vooral bekend om de ramp van 1986. 
De ramp gebeurde door een menselijke fout. Om 1:22 begon men een testprogramma uit te voeren en werd de automatische beveiliging van de kernreactor uitgeschakeld. 1 minuut later stoten technici de stoomturbine af. De koelpompen van de reactor begonnen stil te vallen, maar het vermogen van de reactor nam toe (in plaats van af). Enkele seconden later werden in de controlezaal schokken gevoeld. Waarnemers buiten de centrale hoorden twee ontploffingen kort na elkaar. Stukken brandend materiaal werden in de lucht geschoten en staken het gebouw met de turbine in brand (WHO, 2020).
Dit zal de oorzaak zijn van al het gene wat ik hieronder zal vertellen... 

Wat betekende deze ramp voor onze gezondheid? 


nucleair forum (2020).

De ramp zorgde ervoor dat grote gebieden in Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland radioactief werden besmet. Het weer zorgde toen voor de onregelmatige verspreiding van de radioactiviteit. In totaal werd er een oppervlakte van ongeveer 150.000 km²  besmet in deze drie landen (WHO, 2020).

Veel mensen ondervonden wat de impact van deze enorme straling was. Ongeveer 600 personeelsleden en leden van hulpdiensten waren aanwezig tijdens de nacht van het ongeval en de daarop volgende uren. Bij 237 van hen stelde men symptomen van stralingsziekte vast. De diagnose van acute stralingsziekte (ARS) werd later bij 134 personen bevestigd. 28 onder hen stierven binnen de vier maanden volgend op het ongeval als gevolg van de bestraling. 2 personen overleden door ongevallen tijdens de noodacties zelf (Nucleair Forum, 2020).


Wat waren de symptomen van ARS?

ARS staat voor  'Acute Radiaton Syndrome', dit is een acute stralingsziekte zoals eerder vermeld.
Het is een ziekte waarbij er door ioniserende straling het DNA van cellen wordt beschadigd. Hierdoor treedt er soms een mutatie op bij de celdeling en kan dit kanker veroorzaken.
Een hoge stralingsdosis kan ervoor zorgen dat:

  •  Het haar uitvalt
  •  Huidcellen beschadigd worden waardoor er blaarvorming optreedt
  •  De longen beschadigd worden waardoor er ademproblemen optreden
  •  Het beenmerg vernietigd wordt waardoor het lichaam geen witte bloedcellen meer kan   produceren. Dit zorgt dan weer voor interne bloedingen en infecties. 
  • Het centraal zenuwstelsel beschadigd wordt en er cardiovasculaire effecten optreden. (Wikipedia, 2019).
Deze symptomen zijn natuurlijk niet te vergelijken met het Coronavirus. Toch kunnen we uit het voorgaande concluderen dat beide ziektes een enorme impact heeft gehad op de bevolking, al gaat het bij ARS niet om een pandemie. De inwoners van Chernobyl moesten evacueren en een compleet ander leven leiden na deze ramp, zonder dat het ooit weer normaal zou worden. De vraag bij ons luidt of wij wel ooit weer onze normale manier van leven terug zullen hebben... 

Het hedendaagse Chernobyl

Nacht in Tsjernobyl' beschrijft de grootste kernramp ooit, door de ...
Trouw(2019)

Ik bekeek een paar filmpjes (de linkjes staan hieronder!) en het werd voor mij nogmaals duidelijk wat de impact was van deze ramp. Er zijn verlaten gebouwen, mensen werden gewoon weggerukt van hun geboortegrond. Dit moet mentaal ook enorm zwaar geweest zijn. Dit alles omdat radioactieve straling erg gevaarlijk is en gezondheid altijd boven alles gaat. 
Men is nu momenteel bezig met een project waarbij men een grote sarcofaag rond de oude bouwt, om de radioactieve straling zoveel mogelijk in te perken. Toch blijkt dat dit nooit de ideale oplossing kan zijn, want radioactieve straling blijft duizenden jaren hangen in de lucht. Of Chernobyl voor eeuwig een spookstad zal blijven, weet niemand. Enkel onze nakomelingen zullen dit misschien kunnen vertellen. 

Dit zijn de filmpjes waarop ik me gebaseerd heb:

Mijn ervaring met urbexen

Zelf ben ik ook enorm gefascineerd door oude, verlaten plaatsen en Chernobyl spreekt mij echt aan. Enkel de gevaarlijke stralingen houden mij tegen, anders had ik allang een vliegtuigticket naar Oekraïne geboekt! Urbexen noemt men dat, mijn favoriete hobby. Dan neem ik mijn fotocamera mee om mooie kiekjes te nemen van de natuur die alles weer overneemt... deze foto's zijn door mij genomen! In Lauwe kan je heel veel verlaten plekken bezoeken ( een tip voor wie geïnteresseerd is! ). 




Hopelijk was deze blogpost een interessante topic! Deel gerust jullie urbex-kiekjes met mij als je die hebt want mijn interesseniveau ligt daar zeer hoog ;-) 

Tot snel! 
Anaïs 💕


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronvermelding: 

Gma (2011). Tsjernobyl: 'Belgische kinderen werden besmet'. (foto).
   Geraadpleegd via: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20110419_072

Nucleair Forum (2020). Tsjernobyl: de feiten. (foto+tekst).

Wikipedia (2019). Stralingsziekte.
   Geraadpleegd via: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stralingsziekte)

Trouw (2019). ' 'Nacht in Tsjernobyl' beschrijft de grootste kernramp ooit, door de ogen van tientallen betrokkenen. (foto).
   Geraadpleegd via: https://www.trouw.nl/cultuur-media/nacht-in-tsjernobyl-beschrijft-de-grootste-kernramp-ooit-door-de-ogen-van-tientallen-betrokkenen~b31d6b29/

WHO (2005). Chernobyl: the true scale of the accident.
    Geraadpleegd via: https://www.who.int/mediacentre/news/releases/2005/pr38/en/






Reacties

Populaire posts van deze blog

The Black Death

De dief van Natascha's jeugd

Noord-Korea